Diberdayakan oleh Blogger.

Inilah Balasan Dari Allah Bagi Wanita Sholehah

================

Istri sholehah adalah istri yang sentiasa menyempurnakan keperluan suaminya, di samping memelihara keridhaannya pada disepanjang masa.

Ini karena keridhaan suami menjadi anak kunci utama yang melayakkannya menjadi penghuni syurga penuh kenikmatan.

Dan yang paling penting ialah, istri sholehah adalah pendidik dan pengasuh terbaik kepada anaknya, selain penyejuk hati orang tuanya, meskipun orang tuanya sudah meninggal dunia, melalui sedekah doa dan amalan kepada kedua orang tuanya.

Dengan agamanya itu, seseorang ibu akan mewariskan segala ilmu agamanya kepada anaknya agar mereka kelak akan menjadi anak sholeh dan taat, bukan saja kepada orang tua, bahkan taat kepada Allah.

Pengetahuan agama dan nilai sholehah inilah menjadi ramuan terbaik yang bisa melenturkan peribadi anak, perhiasan akhlak terpuji, mengisi minda dan hati anak dengan keimanan dan ketakwaan serta membimbing kehidupan ke arah keridhaaan Illahi.

Sesungguhnya, fungsi seorang wanita yang bertindak sekaligus sebagai istri dan ibu sholehah dalam sebuah institusi keluarga, begitu besar.

Justru Allah menganugerahkan ganjaran syurga bagi wanita sholehah yang beriman dan benar-benar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang istri dan ibu dalam kehidupan sehariannya.

“Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang; yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta; memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya.”

“Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya, serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain.” (HR. Al-Tausi)

Sumber: kesyurgabersamamu.blogspot.co.id
IKLAN
Tag : BARULAGI
==================
Back To Top